Směr, jakým se bude ubírat svět kolem nás, můžeme ovlivnit každodenními vědomými volbami toho, co považujme za správné. Ty „správné věci“ vůbec nemusí mít podobu velkých činů.
Níže uvádíme 8 jednoduchých tipů, jak chránit naše životní prostředí. Nejde o žádné „velké činy“… Ale právě v tom spočívá jejich výjimečnost! Dají se udělat hned teď. Nestojí nás žádné peníze. Jediné, co nás to bude stát, je zbavení se lhostejnosti vůči našemu okolí a… vědomí, že i my neseme osobní odpovědnost za podobu prostředí, ve kterém žijeme.
1. Magické oznámení na poštovní schránce a jeho multi-pozitivní efekty.
Každý z nás během týdně obdrží do schránky několik reklamních letáků nebo novin. Tyto „oldschoolové“ propagace nám povětšinou jenom zabírají místo ve schránce a „maskují“ skutečně důležitou poštu. Přiznejme si, že drtivá většina těchto reklamních letáků skončí v koši či v lepším případě ve sběru. Víte, že v Česku se distribuuje více letáků než ve Francii či Velké Británii? Podle průzkumu neziskové organizace Arnika dostávají české domácnosti do svých schránek asi 15 kilogramů reklamních letáků ročně[1].
FILTRUJ VODU BEZ PLASTŮ
s Binchio aktivním uhlím špičkové kvality, které absorbuje z vody chlór a další nečistoty. Udělej další krůček pro zdravější planetu.
To už zase není tak málo, že?
Co kdybyste prostě na svou schránku nalepili oznámení s formulkou „Prosím nevhazujte reklamní letáky. Společně chráníme životní prostředí. Za pochopení děkuji.“
Tento přístup bychom mohli klidně nazvat pasivní ochrana našeho životního prostředí. Stejně jako hledáme způsoby, jak získat pasivní příjmy, můžeme někdy hledat i způsoby, jak pasivně chránit naše prostředí… Oznámení na schránce za nás chrání životní prostředí bez toho, abychom my vynakládali jakékoliv další úsilí. Skvělé, že? 🙂
Navíc formulace „společně chráníme životní prostředí“ hraje v oznámení důležitou roli. Indikuje soudržnost obou stran a vyvolává jistý pocit odpovědnosti i na straně roznášejícího.
Obyvatelé bytovky přitom nemusí být o reklamní letáky nutně ochuzeni úplně. Mohou být ve stejné míře informováni prostřednictvím ponechání tří kusů reklamních letáků ve společných prostorech. Postačila by nástěnka, kde by roznášející přišpendloval 3 výtisky reklamy. Nebo krabice, kde by je položil, aby byly k dispozici pro nahlédnutí. Ten, kdo má zájem prostudovat si marketingový materiál, tak může učinit i ve společných prostorách bytovky. Tyto letáky asi přece jen nepatří k vašemu oblíbenému čtení při kávě v pohodlí domova…
Co by se stalo, kdyby si stejné oznámení dali na schránky všichni sousedé? Najednou by je už nespojoval jenom společný prostor na bydlení. Spojoval by je také jednotný zájem na ochraně širšího prostředí.
2. Skryté poselství ekologické doložky za podpisem při odesílání e-mailů.
I na první pohled tak rutinní aktivita, jakou je každodenní posílání e-mailů, se může po malé úpravě změnit na plnohodnotný vzkaz. Mailová komunikace je v dnešní době vzhledem k frekvenci jejího využívání téměř srovnatelná s verbální formou komunikace. Prostřednictvím odeslání e-mailu můžeme jednoduše vyjádřit náš postoj vůči životnímu prostředí uvedením doložky za podpis. Setkáváme se zejména s formulacemi typu:
Ale napadlo vás někdy, co tato formulka říká ve skutečnosti? Napadlo vás, že tato formulace má ve skutečnosti úplně jiný význam, než říká její text?
Tato formulka vlastně není o tištění e-mailů. Nese jiné (skryté?) poselství. My, kteří tuto formulku používáme, vlastně nechceme upozorňovat adresáty, že se nám nelíbí zbytečné tištění e-mailů. Je nám jasné, že si lidé netisknou všechny došlé e-maily, ale jenom ty důležité, které opravdu potřebují mít i v tištěné formě. A nemusíme jim to říkat…Tady jde ale o něco jiného.
Ekologické doložky za podpisem ve skutečnosti odrážejí uvědomění si naší osobní odpovědnosti za stav našeho okolí. Je to také malé skryté pošťouchnutí. Podnět pro ostatní lidi, aby se na vteřinku zamysleli, kde třeba může začít jejich role při ochraně našich lesů.
3. Udělejte onen pověstný malý „klik“ pro sebe, ale obrovský „klik“ pro naše životní prostředí!
Mnoho z nás obdrží poštou každý měsíc výpis bankovních transakcí, které se vztahují k našemu účtu. Někteří si ho rychle proletí v rámci kontroly měsíčních výdajů a někteří ho ani neotevřou a založí rovnou do sběru – tak jak jsme to kdysi dělávali i my. Stejnou kontrolu můžeme přitom provést přímo přes internet banking. Papírový výpis můžeme změnit na elektronický jedním klikem v nastaveních účtu, který nám zabere jen pár vteřin. Tímto se zbavíme zasílání pravidelných měsíčních výpisů v papírové podobě. Malý klik pro sebe, ale velký „like“ pro naše životní prostředí, co vy na to?
4. Používáním plátěných tašek a vlastních sáčků při nákupech potravin vlastně bojujete proti epidemii jednorázového používání plastů.
Odhaduje se, že rozložení plastů trvá v přírodě 500 až 1 000 let. Existuje totiž jenom minimum biologických procesů, které dokážou navrátit nepřírodní sloučeniny, z nichž je plast vytvořen a které nejsou schopné se rozložit, zpátky od přírodního stavu, jenž rozklad umožňuje. 500 nebo 1 000 let je docela dlouhá doba, zejména když vezmeme v potaz častokrát jednorázové použití plastů. Navzdory tomuto nepoměru je ale docela těžké vyhýbat se jejich jednorázovému použití. Hledání způsobů, jak snížit jednorázovou spotřebu plastů, někdy vyžaduje od spotřebitele docela velkou dávku kreativity (a odvahy). Ale ono to přece jde…
Co můžete udělat pro začátek?
Dejte si záležet na používání plátěných tašek. Dámy můžou mít v kabelce permanentně alespoň dvě plátěné tašky (určitě se pro ně najde místo, když se tam toho tolik vejde… 🙂 ) Téměř každý den se naskytne prostor pro jejich využití. Například při nákupu potravin v obchodě nebo na uložení věcí na trénink… V kabelce by tedy vedle peněženky, klíčů a mobilu neměly chybět ani dvě plátěné tašky. Skutečně můžete odlehčit naše prostředí od desítek plastových sáčků či tašek ročně.
Rovněž při nákupu potravin v supermarketu nemusíte pořád používat nové sáčky z plastu… Noste si v tašce vlastní sáčky – ano, přesně v té tašce, kterou jste již začali nosit s sebou. Tyto vlastní sáčky můžete využívat již napořád. Takový sáček vydrží hodně, hodně dlouho… Máme to odzkoušené.
Možná si říkáte…„co si o mně asi tak pomyslí v obchodě, když vytáhnu vlastní sáčky?“ A nás napadá jediná odpověď – „Neřešte to.“ Vy víte, nebo alespoň tušíte, proč (a pro koho) to děláte, a to je důležité.
Plastové sáčky jsou obrovským celosvětovým problémem. Víte o tom, že dle odhadů světových ochranářských organizací se ročně na světe vyprodukuje minimálně 1 bilión[2] plastových sáčků a tašek? Zkoušeli jsme si toto číslo líp představit a tak jsme udělali pár výpočtů… Předpokládejme tedy, že se ročně vyprodukuje 1 bilión sáčků.
- Kdybychom ze všech těchto sáčků udělali řetěz, pak bychom s ní dokázali omotat naši Zemi 7500 krát![3] Docela děsivá představa, nemyslíte?
- Kdybychom všechny sáčky uložili vedle sebe, pak bychom spolehlivě dokázali pokrýt celou plochu České republiky a ještě by něco zbylo i pro Slovensko… To by bylo docela šeredné, že? Někde ale ty sáčky musejí nakonec skončit…
Co vy na to? Není to líbivé čtení. My to víme. Ale to jsou naše argumenty proti všem, kteří by se nás ptali, proč se tak zbytečně „namáháme“ a nosíme si do obchodů své vlastní sáčky. Najednou se vám možná zdá – stejně jako nám – že šetření každého jednoho sáčku má smysl…Evropská unie se snaží problém řešit vcelku vhodnými legislativními změnami. Přispět ale může každý z nás svým odpovědným přístupem…
5. Vyhněte se používání plastových sklenic, talířků a misek – eliminujete tak vznik jednoho z nejzbytečnějších druhů odpadů.
Další praktika, s níž se mnozí z vás – zejména pak příslušníci korporátního světa – téměř každodenně setkávají v práci, je pití filtrované vody z barelů. Na čemž samozřejmě není vůbec nic špatného. Problém je v tom, že mnozí při tom využívají jednorázový plastový pohárek.
Představte si situaci – v práci si váš kolega nejdříve vezme plastový pohár, jednou se z něj napije a pak jej odhodí do koše. Proč nepoužívá skleněný pohár nebo vlastní hrnek? Kdybyste se ho na to zeptali, nejspíš by pokrčil rameny a vymluvil se, že si ho pořád zapomíná přinést do práce…Tahle situace se mi stala v práci před dvěma lety.
Plastové pohárky jsou takovou třešničkou na dortu trvale neudržitelného rozvoje. Za pár minut a někdy za pár vteřin se totiž změní na odpad. Celý problém je samozřejmě širší – plastové talíře, misky, příbory a flašky v rychlých restauracích… Denně tak produkujeme desítky tun totálně zbytečného odpadu. Tento zbytečný odpad můžete přitom stoprocentně eliminovat. Začněte třeba s těmi pohárky a plastovými flaškami. Například i tím, že si v kabelce či tašce budete nosit malou půllitrovou láhev a v práci budete mít vlastní hrnek.
6. Pokud jste podnikatelem, napadla vás někdy elektronická fakturace?
V rámci společensky odpovědného podnikání se podnikatelé mohou přiklonit k elektronické fakturaci. Kromě částečného šetření životního prostředí jsou dalšími obecnými výhodami elektronické fakturace její přehlednost, jednoduchost a šetření prostoru. Odpadají také náklady na poštovné. Protože elektronická faktura nepodléhá fyzickému transportu, nepřispívá tedy ke znečištění prostředí výfukovými plyny, které při přepravě nepochybně vznikají.
Zdá se vám to přitažené za vlasy – spojovat fakturaci a skleníkový efekt? Jsme přesvědčeni, že vše souvisí se vším. Jenom my nevíme jak… Říká vám něco teorie chaosu? Když mávnutí motýlích křídel vyvolá na začátku sice jenom nepatrné změny v atmosféře… tyto změny ale v průběhu času mohou vést až k tak dramatickým změnám, jako je výskyt tornáda. Tak nečekejte a spusťte své vlastní tornádo zelené fakturace!
7. Papírová stvrzenka při výběru hotovosti z bankomatu – někdy postačí jenom stlačit „ne“.
Dalším jednoduchým způsobem, jak neplýtvat zbytečně papírem, je odmítnutí potvrzení při výběru hotovosti z bankomatu. Je na místě říct, že povětšině nás po každém výběru hotovosti banka o stavu účtu informuje i prostřednictvím SMS. Podrobnější přehled o stavu účtu nám poskytne spolehlivě Internet banking. Vytištění stvrzenky je tedy zbytečný duplikát téže informace, kterou stejně obdržíme dřív nebo později.
8. Bonus – nesnažte se hned zachránit svět. Začněte úplně v malém. Třeba vás to začne bavit… a uvidíte, kam vás to nakonec dovede.
Víme, že nad tímto článkem budou mnozí „pesimisti“ jenom kroutit hlavou a v duchu škrtat jeden bod za druhým. Budou říkat něco jako, že ušetření několika plastových sáčků není žádným „systémovým řešením“ a proto nezachrání svět. A stejně tak ani doložka na konci e-mailu…nebo elektronická faktura…nebo nápis na poštovní schránce.
A my to víme. Víme ale i jinou věc. Jakékoliv velké změny začínají u jednotlivce. Jsou to vždy konkrétní jednotlivci, nikoli „anonymní“ masy, jež nakonec mění a vždy měnili naše komunity (a nakonec i svět) na lepší místa pro život.
To, co ozdravuje naše komunity, tedy skutečně není ona doložka na konci e-mailu nebo elektronická faktura nebo nápis na poštovní schránce. Je to nový přístup lidí. Přístup, který je založen na ochotě jednat a dávat.
Globální optimista se totiž nepokouší zachránit svět. On si jenom říká „dnes udělám ten nápis na schránce, zítra vyřeším elektronickou fakturaci, pak se podívám na zrušení písemných notifikací z banky a pak… mě napadnou možná i nějaké větší změny. Třeba začnu mnohem víc recyklovat… nebo číst zdravé blogy… nebo přijdu s vlastním malým projektem.“
Tedy pokouší se najít způsoby, jak být užitečný pro širší celek. Snaží se být víc v souladu s přírodou. I když jde jenom o maličkosti. Prostě dává raději málo než nic. Ale pořád dává, přispívá a inspiruje. A dáváním – i když jde o úplné maličkosti – se z něj postupně stává nový člověk. A přesně tento nový člověk má největší předpoklady k tomu, aby našel způsoby, které (z)mění pravidla hry.
Pokud sdílíte stejný názor, podělte se pod tímto článkem o maličkosti, které děláte pro ochranu prostředí vy.
[1] Rekordní množství letáků v českých poštovních schránkách, 2011. Dostupné na: http://arnika.org/rekordni-mnozstvi-letaku-v-ceskych-postovnich-schrankach
[2] Tady se odhady jednotlivých světových organizací různí. Dle některých novějších odhadů je číslo mnohem vyšší – odhaduje se, že se ročně vyprodukuje kolem čtyř bilionů plastových tašek.
[3] Statistiky uvádějí termín „plastic bags“, což zahrnuje nejenom plastové sáčky ale taky tašky. Proto jsme si pro naši úvahu určili rozměry plastové tašky na 30×30 cm. Země má obvod kolem rovníku 40 tisíc km.