Zajímá vás, co ve skutečnosti znamená označení „bio“ a co všechno se za tímto označením ukrývá? Chcete znát pádné důvody, které vás přesvědčí, že se vyplatí za bio a eko produkty utratit i víc peněz? Na tyto zásadní (a oprávněné) otázky uvažujícího spotřebitele poskytne odpovědi první část rozhovoru s Michalem Skalou – zakladatelem originálního e-shopu a platformy pro ekologický životní styl Letsbegreen.cz a Letsbegreen.sk. V první části rozhovoru jsme se rovněž podrobněji zaměřili na to, jak se zrodil nápad založit platformu Letsbegreen.
Slyšeli jste už někdy o teorii efektu motýlího křídla? Říká, že i tak nepatrný podnět jako třepetání motýlích křídel může být prvotním impulsem k hurikánu (změn) někde úplně jinde. S Michalem jsme se poprvé setkali na Raw Festě 2014 v Bratislavě, kde prezentoval produkty začínajícího rodinného podniku Letsbegreen. Dali jsme se do řeči a Michal nám krátce vyprávěl o svém rozhodnutí něco ve svém okolí změnit a začít dělat to, čemu skutečně věří. A přitom se ještě zmínil o myšlence modré ekonomiky, na níž je postaveno i jeho podnikání. Možná to nebylo ani deset minut, co jsme společně mluvili… nicméně to stačilo. Idea modré ekonomiky nás okouzlila. A povídání s Michalem v nás zaselo semínka inspirace, která nás přivedla k pozdějšímu hurikánu zajímavých rozhodnutí a plánů. S Michalem se teď setkáváme znova. A jeho příběh nás inspiruje dál…
FILTRUJ VODU BEZ PLASTŮ
s Binchio aktivním uhlím špičkové kvality, které absorbuje z vody chlór a další nečistoty. Udělej další krůček pro zdravější planetu.
Co vás přimělo založit online bio obchod letsbeegreen.cz a letsbegreen.sk, jejíchž součástí jsou i podrobné popisy všech nabízených bio produktů a eko-blog?
Dneska se vnímá označení „bio“ povrchně. Jako nálepka na zboží, která „zázračně“ navyšuje jeho cenu tak o 30 procent. Ale jen málokdo se už zamýšlí nad tím, proč je daný produkt vlastně „bio“.
Maloobchodníci prodávající bio produkty je prodávají vlastně jako jakékoliv jiné produkty. Jenom s tím rozdílem, že k názvu přidávají doložku „bio“. A to mě vlastně zlobilo nejvíc. „Bio“ je mnohem víc než pouhá nálepka nebo marketingová značka.
Největší obecná přidaná hodnota „bio“ produktů spočívá v tom, že vlastně zachraňují naši přírodu a nás samotné. Ale je toho samozřejmě víc… Jednoduše za označením „bio“ se skrývá celý komplex konkrétních informací, které by hravě obhájily vyšší cenu bio produktů. Tedy za předpokladu, že by tyto informace maloobchodníci prodávající bio produkty vedle produktů uváděli. Proto jsme se rozhodli s tím něco udělat.
My společně s nabízeným zbožím nabízíme i užitečné informace, proč konkrétně je ten který bio produkt kvalitativně lepší, kým a jak byl vyroben, jaké má certifikáty a co ty certifikáty vlastně znamenají.
Mohl bys na konkrétních příkladech přiblížit, jaké informace ohledně bio produktů běžní spotřebitelé často prohlížejí?
Označení „bio“ bychom měli vnímat víc komplexně – měli bychom za ním vidět celý životní cyklus produktu, který označuje. Zejména v případě bio potraviny záleží skutečně na všech aspektech. Od jejího zasetí, přes proces pěstování až po okamžik, kdy se položí na pult v prodejně.
Vezmi si třeba místo, kde se daná plodina pěstuje. Farmáři pěstující plodiny v bio kvalitě o svou půdu poctivě pečují. Existují záruky, že se to tam nehemží pesticidy a že bio není jenom podvod uměle zvyšující cenu zboží, jak se můžeš dočíst na různých diskusních fórech. Tam totiž padají i takové „erudované“ názory, že všichni obchodníci stejně nakupují zboží jenom z MAKRA 😉
Jaké záruky bio kvality máš na mysli?
Jako příklad bych uvedl certifikaci EKOCERT. Je užitečné, aby byli spotřebitelé alespoň zběžně obeznámeni s tím, co obnáší získání tohoto (a dalších) certifikátů bio kvality.
Pomohlo by to k „zlepšení pověsti“ bio zboží?
Určitě. Je třeba si uvědomit, co musí farmář podstoupit, pokud chce začít pěstovat plodiny nebo potraviny v bio kvalitě. Jeden až tři roky před samotnou certifikací se musí farmář zdržet jakéhokoliv obdělávání půdy. To znamená, že jeden až tři roky na ní nemůže nic zasít, aby se jeho půda sama pročistila přirozeným způsobem. To jsou strašně velké ztráty. A pak následuje samozřejmě investice do samotné certifikace, která je rovněž finančně velice náročná (v závislosti na druhu certifikace). No a tím všechno jenom začíná. Každoroční přísné kontroly dodržování certifikované bio kvality obdělávání půdy jsou samozřejmostí.
A myslím, že když víš tohle, dává ti pak smysl i vyšší cena bio produktů.
Farmáři by zkrátka měli být za vypěstování plodin v bio kvalitě spravedlivě odměněni. To je také součást filozofie „bio“, o níž je třeba mluvit.
Takže pokud tomu správně rozumím – „skutečné“ bio produkty mají na rozdíl od svých „fejkových“ protějšků ne jenom označení „bio“ ve svém názvu, ale rovněž i různé certifikace na etiketách.
Spíš bychom řekli, že je důležité hledat certifikáty bio kvality na zboží, pokud si chceš být stoprocentně jistý, že kupuješ to, co hledáš – tedy zboží v organické nebo ekologické kvalitě. Samozřejmě že v odpovídající organické kvalitě lze najít i necertifikované potraviny. Ale tam zase nemáš jistotu, pokud osobně neznáš svého farmáře nebo výrobce. V naší zahradě si pěstujeme ovoce i zeleninu a garantuji ti, že je bio, i když certifikaci nemáme 🙂
Nejdůležitější ze všeho je ale pochopení spotřebitele, že „bio“ není o názvu produktu. „Bio“ je označení jeho kvality. Kvality, která byla dosažena díky podmínkám a samozřejmě díky lidem, kteří za procesem výroby tohoto zboží stojí.
Asi teď míříš na zneužívání označení bio v marketingu…
Mnoho obchodníků dnes označení bio prostě použije v názvu svého produktu a tváří se, že jejich produkty jsou zdravější, ekologičtější. Vlastně tak zneužívají skutečnost, že lidé nemají čas si nastudovat, co vlastně „bio“ u různých druhů zboží znamená. A právě to chceme naším přístupem v e-shopu letsbegreen.cz, a vůbec v podnikání, změnit.
Jak?
Poskytováním praktických a hlavně spolehlivých informací o složení, původu a využití jednotlivých bio produktů. V tom hodláme i pokračovat. Navíc v případě kosmetiky se snažíme postupně na blogu popsat všechny složky, které standardní kosmetické přípravky obsahují. A tím víc přiblížit lidem, co ta která kosmetická složka znamená. Když si totiž člověk přece najde v obchodě čas a otočí etiketu, často mu to samo o sobě nijak nepomůže. Vidí tam pojmy jako „benzol“ nebo „aldehyd“… a samozřejmě většinou neví, jaké mají tyto látky na něho účinky.
Právě jsme se ale bavili o tom, že lidé na takové detailní studium vlastně nemají čas 🙂
To je pravda, na druhé straně nemůžeme úplně zevšeobecňovat. Ty jsi na to asi ještě mladý (J), ale třeba maminky tyto informace mnohem víc zohledňují a vyhledávají kvůli svým dětem. To, co často nedopřejí sobě, dopřejí svým dětem. Takže začínají číst etikety a zajímají se o to, z čeho je zboží složené.
A každopádně jsme přesvědčeni, že navzdory rychlé době bychom si všichni měli najít čas na to, abychom zjistili, v jaké kvalitě je zboží, které denně jíme nebo užíváme. A toto zjišťování bychom rádi lidem co nejvíc ulehčovali.
Když jsem si procházel váš e-shop, došlo mi, že vy skutečně neprodáváte všechno, co by mělo potenciál zvedat vaše tržby. Skutečně si dáváte záležet na výběru zboží. Prodáváte jenom pečlivě vybrané bio a eko produkty, které umožňují každému, kdo má zájem, revitalizovat – jak říkáme my:) – svůj každodenní život v nejrůznějších situacích.
Ano, o to nám jde. Chceme pro lidi vytvořit spolehlivý produktový, ale i informační základ, o který se budou moci opřít kdykoliv se rozhodnou, že chtějí v určitých situacích jednat víc ekologicky.
Proto u nás najdeš třeba i takové drobnosti, jako je eko zubní kartáček, který můžeš s čistým svědomím zahodit a on se do měsíce rozloží v kompostu. Asi tušíš, že na dřevěných kartáčcích milióny nevyděláváme 😉 Ale jde o to, že si nekupuješ jenom kartáček. Koupí vyjadřuješ i svou podporu „bio a eko“ životní filozofii. Třeba ten zubní kartáček je praktickým příkladem zboží, které kopíruje životní cyklus látek v přírodě. Stejně jako je tomu v přírodě, končí životní cyklus kartáčku nikoli jeho zahozením do koše, ale až jeho opětovným rozložením…
Vidím, že je toho asi mnohem víc, co mě ani nenapadne, když vidím označení bio a eko…
Hodně se zajímáme taky o lidský rozměr. Jak jsme již zmiňovali, důležitým aspektem „bio“ je i férový přístup k pěstitelům plodin a obecně k výrobcům zboží v bio kvalitě. Třeba známý koncept fair trade dnes už uvědomělí obchodníci nahrazují efektivnější formou. Začíná se hodně využívat tzv. „direct trade“ neboli přímý obchod, kdy si distributoři (velkoobchodníci) vybírají konkrétní farmářské rodiny, od nichž nakupují potraviny vypěstované v bio kvalitě.
Co to znamená v praxi, jaký je rozdíl oproti fair trade?
Direct trade na rozdíl od – fair trade – eliminuje různé zprostředkovatele a mezičlánky na cestě potraviny k distributorovi. Obchodník jde přímo do terénu, kde si sám vybírá farmáře, jejichž produkci následně podpoří. Tímto způsobem přímo zvyšuje životní úroveň konkrétních farmářských rodin.
Kdo z větších hráčů na poli „bio“ postupuje tímto způsobem?
Například Sonnentor to dělá skvěle. Má skutečně propracované programy spolupráce a podpory jednotlivých rodin farmářů. Proto s nimi rádi spolupracujeme.
Taková spolupráce musí být hodně inspirativní… čemu vás učí spolupráce a sledování zahraničních obchodníků z oblasti bio a eko?
Z návštěv různých světových výstav a cest víme, že již dnes můžou moderní lidé ve městech žít „stoprocentně“ organicky a ekologicky. Zahraniční obchodníci na výstavách předvádějí takové množství nejrůznějších bio a eko produktů, že se ani nevyplatí jmenovat příklady. Mohli bychom jimi klidně zaplnit jeden celý obchodní dům. Rovněž v Evropě už existují obchody – takové první vlaštovky –, jejichž bio a eko sortiment skutečně pokrývá prakticky celé spektrum každodenních potřeb člověka.
To znamená, že o tento životní styl je stále větší zájem. A to nás hladí na duši 🙂
Plánujete se tedy inspirovat a výrazně rozšiřovat sortiment zboží na letsbegreen.cz?
Určitě. To je i hlavní myšlenka portálu. Naším cílem je pomoct lidem postupně pokrýt co nejširší spektrum potřeb jejich života, rozhodnou-li se žít víc ekologicky. Od jídla, přes kosmetiku, drogerii, bydlení až po cestování…
Portál Spiritual-Planet je o revitalizaci pohledů na zdraví. Proto mě dost zajímá, s jakými stereotypními názory na bio a eko produkty a vůbec na zdravý životní styl se v životě setkáváte.
Setkáváme se s různými stereotypními názory na zdraví a zdravý životní styl obecně. Jeden z nich je v duchu „já to už nemám za potřebí, já už jsem na to stará“. Podotýkám, že to říkají ženy tak kolem čtyřicítky. Tedy ženy, které mají před sebou ještě hodně let skvělého života. Takový názor samozřejmě nechceme podporovat… Pak je to další názor, který se samozřejmě týká ceny bio a eko produktů. V duchu věty „je to strašně drahé a my si to nemůžeme dovolit…“
No a také nemáme rádi, když lidé berou ekologicky smýšlející lidi jako takové „sluníčkáře“.
…Sluníčkáře? Co to je? 🙂
To je takové aktuální pojmenování lidí, jako jsme my – tedy pro lidi, kteří se snaží něco pro zlepšení životního prostředí reálně udělat. Vadí nám, když si lidé myslí, že jsme naivní, že se chceme vrátit zpátky do jeskyň a žít v objetí přírody tak, jako žili naši předkové… To ale není naše cesta…
…a jak tyto názory „revitalizujete“:)?
Začnu odpovědí na ty názory ohledně vysoké ceny bio produktů. Co kdybychom si představili opačný extrém? Jaké by to bylo, kdyby 80 procent lidí kupovalo jenom bio a eko výrobky? Pak by výrobci mohli produkovat víc a my (obchodníci) bychom ceny dokázali pořádně stlačit dolů… Zkrátka klasické economy of scale.
Ale tím, že si dnes 80 procent lidé kupuje výrobky bez zohlednění jejich kvality, spravedlivého obchodu (fair trade) a původu, je dost těžké výrazně hýbat s cenami.
Na druhé straně určitě netoužíme po masové výrobě, protože ta zase vede ke snižování kvality. Spíš usilujeme o to, aby se díky zvýšené poptávce uživilo víc lokálních výrobců bio a eko zboží. Pak bychom mohli míň dovážet z dalekého zahraničí a víc z domova nebo okolních států. A z toho bude pochopitelně opět profitovat naše prostředí a naše zdraví. Kvalita zůstane zachovaná, protože podmínky certifikace jsou jednotné bez ohledu na to, kde se vyrábí nebo pěstuje.
Takže nejdůležitější impuls k snížení ceny je v rukách samotných spotřebitelů…
Ano a právě se zamýšlím i nad určitým poselstvím nebo zásadnější myšlenkou…:) Lidé se pořád přesvědčují, že nedokážou nic změnit. Já si ale myslím, že jedině MY dokážeme něco změnit. Nikdo jiný tady není… jenom MY, jednotlivci. Když něco změním já, zcela jistě tím do jisté míry ovlivním i své bezprostřední okolí. Možná půjdu příkladem nebo někdo jiný začne trochu víc přemýšlet nad mým jednáním.
Takže jedině já se svým spotřebitelským rozhodnutím můžu skutečně ovlivnit, kdo z obchodníků a výrobců na tom trhu skutečně zůstane, a kdo už ne.
A co se týče odpovědi pro lidi, kteří používají pro ekologicky smýšlející lidi označení „sluníčkáři“? 🙂
Romantický pohled na ekologii určitě není naše cesta. My chceme moderní technologie využívat, nikoli se od nich odvracet. Chceme je využívat k pokroku ve zdravém životním stylu. Určitě teď nechceme přestat jezdit v autech, vypnout všechny elektrárny, zavřít továrny a odejít do lesa.
Nás moderní životní styl a s ním související moderní výdobytky technologie baví. A zkoušíme je využít k tomu, abychom ukázali, že se věci dají dělat i dobře. Již dnes vlastně máme auta na elektrický pohon, kvalitní hromadnou dopravu i stoprocentně ekologické elektrárny a továrny.
Technologie tedy nezatracujeme. Naopak přejeme si, aby byl víc využíván jejich zdravý potenciál k tomu, abychom se posunuli v kvalitě života rychle kupředu…