Možná vás to nikdy nenapadlo. Nikdy jste se nepovažovali za umělce ani umělkyni. My také ne. Pak jsme si přečetli knihu Austina Kleona Kraď jako umělec a svůj názor jsme změnili. Překvapuje vás, když řekneme, že každý z nás může být umělcem nebo umělkyní, ať už dělá cokoliv? Je jedno, že vaše práce neodpovídá definici umění v tradičním pojetí významu tohoto slova. Neumíte malovat. Neživíte se jako profesionální fotografové. Netočíte filmy, nepíšete poezii ani si nevyděláváte tancem v divadle… Přesto se můžete stát umělci.
Záleží na vás.
Spisovatel a blogový guru Seth Godin již dávno ve své přelomové knize Nepostradatelní napsal, že umělcem je v dnešní době každý, kdo do své práce (ať už dělá cokoliv) vkládá autentický otisk sebe sama a zároveň svou prací přináší pozitivní změny pro jiné lidi.
FILTRUJ VODU BEZ PLASTŮ
s Binchio aktivním uhlím špičkové kvality, které absorbuje z vody chlór a další nečistoty. Udělej další krůček pro zdravější planetu.
Ekonomika se mění téměř kvantovými skoky a čím dál tím více lidí se dnes dokáže (u)živit kreativitou. I my na Spiritual Planet objevujeme umění žít inspirativně svým vlastním způsobem – denně zkoumáme, jak lze vylepšit životní styl v moderní společnosti tak, aby byl udržitelnější, přirozenější a vědomější. Rozvíjíme myšlenky osobitého druhu kreativity a inovací – kulturní kreativity a kulturních inovací.
Souhlasíme se Sethem Godinem – i my jsme přesvědčeni, že jenom my sami rozhodujeme, jestli ke své práci a životu začneme přistupovat jako umělci.
Komu se bude kniha Kraď jako umělec hodit?
Kniha Austina Kleona s rebelským názvem Kraď jako umělec není určena (jenom) pro „tradiční umělce“. Právě naopak, hodí se pro každého, kdo do své práce (ať už dělá cokoliv) touží denně vnášet kreativitu a změnu.
Děláš (nebo toužíš dělat) i ty svou práci takto? Pak jsi i ty umělcem nebo umělkyní. A čtení Austinovy knížky tě bude bavit, stejně jako nás. Podívej se nejdřív na trailer ke knize Kraď jako umělec.
Jako „povinnou četbu“ tuto knížku doporučujeme každému, kdo se jednou touží živit tvořivou duševní činností, tedy začínajícím spisovatelům, blogerům a vlastně všem tvořivým podnikavcům, kteří si chtějí vytvořit takříkajíc vlastní styl.
Ale jak na to? Jak být kreativní a mít vlastní styl v dnešní době, kdy se zdá, že tady už všechno bylo? Dá se vůbec ještě být… originální?
O autorovi
Texaský umělec Austin Kleon se představuje stručně a jednoduše – jako umělec, který kreslí. „Takových umělců je asi hodně,“ říkáš si možná, „čím je výjimečný právě tenhle hipster?“ Austin Kleon je jedinečným příkladem umělce, který přizpůsobil svou tvůrčí činnost digitální éře. Dá se říct, že potenciál sociálních sítí a internetu využívá na 200 procent. Na sociálních sítích štědře sdílí denně se svou komunitou fanoušků a sledovatelů všechno, co nějak souvisí s kreativními projekty, na nichž právě pracuje – svůj aktuální progres v tvorbě, myšlenky a nové inspirace, které se mu honí hlavou, fotky, videa, citáty i termíny nejbližších výstav. Každý, kdo má zájem, tedy může z virtuálního světa vstoupit do jeho ateliéru a „nahlédnout mu přes rameno“ na jeho pracovní stůl.
Kniha Kraď jako umělec = všechno, co vám nikdo o originalitě a kreativitě upřímně neřekl
Jak Austin píše ve své knížce Kraď jako umělec, každý tvůrčí počin je vlastně do jisté míry krádeží. Samozřejmě, nemyslí to doslovně. Jen se mírně provokativním způsobem snaží poukázat na skutečnost, že bychom si (zvláště v éře digitálního věku) neměli dělat velké iluze o naprosté originalitě nových kreativních projektů.
„Dobrý umělec rozumí tomu, že nic na světě se neobjeví zčista jasna. Všechna tvůrčí práce vyrůstá z toho, co tu už je,“ říká Austin.
Proč je důležité toto vědět? Austin dává jasnou odpověď:
„Pokud se zbavíme zoufalé snahy být naprosto originální, můžeme přestat zkoušet vyčarovat něco z ničeho a své vzory raději obejmout, než abychom před nimi utíkali.“
Nauč se nejdřív dívat na svět očima umělce
A přesně tady se skrývá první a nejdůležitější krok, kterým by měl vykročit každý, kdo se touží vydat na cestu tvořivého života. Nejdřív musíme poznávat své vzory a snažit se dívat na svět jejich očima. Protože oni již jsou umělci. Oni už přinášejí změny.
„Zatímco mámu a tátu si nevybereš, své učitele, přátele, hudbu, co posloucháš, knížky, co čteš, i filmy, co sleduješ, si vybrat můžeš,“ poznamenává Austin.
Austin Kleon otevřeně popisuje to, o čem většina umělců (tedy nejen „klasických umělců“, ale i dalších kreativních lidí) spíše mlčí – že jakýkoli kreativní projekt prostě nevzniká „ve vakuu“, ale je do značné míry výsledkem cizích myšlenek.
Takže každý umělec je vlastně zlodějem?
Vůbec ne. Austin vysvětluje, že ten, kdo „krade“ jako skutečný umělec, není zlodějem, protože nekopíruje. Pokud se totiž naučíš „krást“ jako skutečný umělec, tvoje tvorba (ať už děláš jakoukoliv duševní činnost) ve výsledku nikdy nebude pouhým součtem myšlenek a nápadů jiných lidí, kteří tě na tvé cestě inspirují.
Pro tvé dílo bude spíš platit, že 1 + 1 = 3
Jak to?
Austin si pro vysvětlení našel hezký příklad z geometrie. Kolik čar vidíš na obrázku?
II
Většina lidí nejdřív odpoví dvě. Pak se ale zamyslí. A uvidí bílou čáru uprostřed dvou černých. Přesně tak to funguje i s kreativitou.
Ano, tvé dílo bude do značné míry výsledkem myšlenek tvých vzorů, tedy lidí, s jejichž myšlenkami se ztotožňuješ. Ale zároveň bude mít něco navíc. Bude obohaceno tím, že do něj přidáš „kousek sebe sama“. Nejdřív malý a pak větší. A pak ještě větší. Jak budeš růst jako tvořivá bytost, naučíš se, jak svou osobnost víc a víc „vtělit“ do svého díla.
Jedna z rad, kterou dává spisovatel Leo Babauta, zakladatel blogu Zen Habits v článku Training to Be a Good Writer, začínajícím spisovatelům, je obdobná. Ve volném překladu zní asi takto:
Kraďte od ostatních spisovatelů. Když najdete nádherný kousek u jiného spisovatele, utrhněte si ho pro sebe. Zkuste ho přepsat svým vlastním způsobem. Smíchejte ho s něčím, na čem pracujete sami, pak k němu přidejte něco, co jste našli na úplně jiném místě. A udělejte z něho svůj vlastní kousek.
V knize dál naleznete odpovědi na otázky, PROČ:
- byl každý dobrý umělec dřív, než se stal „dobrým umělcem“, nejdřív dobrým sběratelem (a co sbíral),
- byste neměli na začátku ztrácet čas hledáním „vlastního stylu“,
- je každá kreativní profese svým způsobem divadlem,
- psaní o tom, co dobře známe, nemusí být tím nejlepším nápadem,
- se hodí jednou za čas úplně změnit prostředí, v němž bydlíme a pracujeme,
- bychom neměli zapomínat, že k tvůrčí činnosti lze využít místo laptopu i vlastní ruce,
- je důležité zachovat si koníčky a vedlejší projekty,
- kreativec nemusí být bohémem, ale prospěje mu, když žije „spořádaný život“.
Jak jsme na tom s „originalitou“ my?
S portálem Spiritual Planet to samozřejmě máme stejně. Jeho vzhled, obsah i strategie je ovlivněna jinými online projekty. Z knihy Kraď jako umělec jsme si proto vzali k srdci zejména tyto dvě důležité rady:
- Za prvé – přiznej si, že tvé dílo vzniká právě díky inspiraci z děl (projektů) jiných šikovných lidí.
- Za druhé – neskrývej to. Naopak vyjádři jim dík. Nejlépe tím, že o jejich práci promluvíš a doporučíš ji dalším.
Dnešní svět potřebuje umělce víc než kdykoliv v minulosti. Zkus se i ty na svět dívat očima umělce, ať už děláš cokoliv. Vyraz hledat své vlastní vzory. A uvidíš, že se krátce nato přistihneš, jak žiješ vlastní originální příběh…